Критерії встановлення пенсій Тернопільським пенсійним фондом, інвалідам Чорнобиля?!
Понад дві сотні інвалідів чорнобиля області не згідні з діями пенсійного фонду, який, на їхню думку, порушують надане їм законом право мати законну пенсію в не меншому розмірі. Аби отримувати свою законну пенсію, їм доводиться проходити суди трьох рівнів і по декілька разів до яких свідомо штовхає керівництво Тернопільського управління пенсійного фонду (УПФ) і не задумується над тим, чи доживе інвалід та йому подібні до отримання своєї законної пенсії?
На сьогодняшній день білше сотні інвалідів чорноболя Тернопілля виграли суди різних рівнів у головному управлінні Пенсійного фонду України в Тернопільській області стосовно розміру нарахованої їм пенсії. Конфлікт між чорнобильцями та Пенсійним фондом виник через ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», на підставі якої нараховується пенсія інвалідам чорнобиля. Відомо, що пенсія у нас може нараховуватися тільки на підставі відповідного закону України. Всі підзаконні акти – постанови, положення, накази, інструкції і т.д. повинні регламентувати, розяснювати т.д. виконання закону, але ніяк не змінювати суті та змісту самого закону. На жаль у нас часто виносяться підзаконні акти в супереч Законів та ст. 113 Конституції України. Тому вони часто визнаються Конституційним судом не законними. Такі правові колізії законодавство передбачає і вказує, чим потрібно керуватися в таких випадках. Часом чуєш, що в нас погані закони. Але хто хоч раз зіткнувся з нашим законодавством той зрозуміє, що проблема не в Законах України, яких багато і часом підмінюють одне одне. Головна проблема в цинічному їх не виконанні, що породжує справедливі нарікання та збурює людей. Відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (796-12) по якому зобовязанні встановлюватися пенсії інвалідам Чорнобиля, законодавець встановив для інвалідів чорнобиля: - „у всіх випадках пенсія не може бути нижчою 6,8,10 мінімальних пенсій за віком, відповідно до 3,2,1 груп інвалідності”. Для законослухняного чиновника, який слідує вимогам закону та ст. 19 Конституції України, питань не повино виникати, але тільки не для Тернопільського УПФ. Для виконання вимог вказаного вище закону керівництво УПФ керується не законами та Конституцією України, а підзаконними актами. На цей негативний факт їхньої діяльності, постійно наголошується у кожній постанові виграного інвалідами суду. Здається враження, що Інвалідів Чорнобиля свідомо втягують у судові круговерті. Даже коли десяткам інвалідам Чорнобиля суди зобовязали виплачувати законні пенсії з вказаної дати, УПФ відмовлювався встановити вказану судом пенсії, мотивуючи це тим, що суд не вказав(?), число до якої призначати їм пенсії і подав документи на розяснення суду, тим самим дальше затягнув виплату законних пенсій. Постає справедливе запитання, навіщо УПФ тримає юридичний відділ, який не розяснює керівництву УПФ вимоги закону та постанов суду, а навпаки затягує його виконання. Юристи УПФ мали б знати статті 31, 34 Закону України „Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування”, які вказують критерії періоду призначення пенсій по інвалідності. Тому деякі суди не вважають за потрібне розяснювати УПФ очевидний законний факт, мати законну пенсію і УПФ почали виплату пенсій інвалідам Чорнобиля у яких були такі рішення суду.
Судова тяганина між чорнобильцями Тернопілля та обласним управлінням Пенсійного фонду почались у липні 2009 року і продовжуються(?) зараз. Чорнобильці відсуджують різницю у виплаті тільки за визначений(?) період. Cуд у виплаті пенсій не відмовляє і не може відмовити нікому, проте виносить неоднозначне рішення. Залишилися такі самі інваліди Чорнобиля, яким суди також визнали дії УПФ незаконними і вказали виплатити пенсії по день звернень у відповідні органи. Суди мотивують це тим, що: „колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що позовні вимоги підлягають до задоволення по день постановления рішення судом першої інстанції, оскільки саме на той час встановлено порушення зі сторони відповідача прав позивача, а вимоги, щодо зобов'язання відповідача на майбутнє вчиняти певні дії, задоволенню не підлягають, оскільки відсутні факти порушення зі сторони відповідача прав чи охоронюваних інтересів позивача в майбутньому.” Такі рішення суду не вказали і не заборонили виплачувати вказані пенсії, хоч для ясності, могли. Суд не вважав за потрібне вказати очевидне – право мати законну пенсію і надіється, що УПФ-у тоже про це відомо! У мотивувальній частині постанови суд говорить, що: „За таких обставин колегія суддів приходить до переконання, що позивач має право на призначення пенсії в розмірі, ... Наявність такого права у позивача є визначальним для вирішення вказаного спору, крім того, це право гарантується Конституцією України (частина друга статті 46 Конституції України) ... Таким чином, за конституційними нормами, виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, колегія суддів дійшла висновку, що при визначенні розміру пенсій позивачу, застосуванню підлягають ч. 1 ст. 50 та ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а не постанови Кабінету Міністрів України № 1 від 03.01.2002 року, № 894 від 13.07.2004 року, № 530 від 28.05.2008 року та № 654 від 16.07.2008 року, які істотно звужують обсяг встановлених законом прав позивача”. Виходячи з цього стає зрозумілим, що керівництво УПФУ самовільно взяло на себе право після зобовязаного судом терміну перерахунку пенсії – знову(?) порушити її обрахунок(!). Такі дії не передбачені ні одним законом і постанови суду не зобовязують це робити. Якщо дійсно в цьому випадку УПФ незрозуміло, як виконати рішення суду, воно зобовязане звернутися за розясненням до того суду, який виніс це рішення. Але чиновники не стали себе цим затрудняти. Легше просто не виплачувати законні пенсії. Своє незаконне рішення УПФ мотивує тим, що не вони, а суд(?) обмежив виплату інвалідам пенсії. Таке самовільне тлумачення рішення суду суперечить не тільки законодавству України, але і діям УПФ, які по рішенню суду виплатили пенсію тим самим признали своє порушення, а потім знову безпідставно зупинили їх виплату. По окремому подібному факту порушення перерахунку пенсій прокуратура м. Тернополя провела перевірку. Нею встановлено, що УПФ іще з 2007 року інваліду чорнобиля ……………… не дораховують(?) більшу половину основної пенсії! По такому ганебному факту прокуратурою міста винесений мотивований законний припис по усуненню протиправних дій. Але інваліди Чорнобиля далекі від думки, що Тернопільське УПФУ буде виконувати припис прокуратури, адже у них є свій(?) юридичний відділ. Такі дії керівництва УПФУ Тернопільщини похожі на свідоме знущання над хворими людьми похилого віку, які у свій час віддали своє здоровя, щоб спасти світ від радіаційної загрози, а тепер не заслужено терплять приниження їхньої честь та гідності. Те що чорнобильці повинні відсуджувати свої пенсії має одну позитивну сторону. Багато громадян отримали посвідчення, що засвідчує причетність до ліквідації аварії, незаконно. Такі особи, як правило, не ризикують вв’язуватися у судову тяганину. Але це було б добре коли Тернопільське УПФУ виконувало всі законні рішення суду інвалідів чорнобиля, а не самостійно підміняло судові критерії їх вирішення.
Після часткового досягненя, частина інвалідів Чорнобиля, всеж буде отримувати свої законні пенсії. На жаль таке часткове вирішення викладеного питання тільки збурює інших інвалідів чорнобиля, які згідно законних критерій теж мають право на законну пенсі!