Список форумов Пенсії та види пенсій Пенсії військовослужбовцям і членам їх сімей Обмеження максимального розміру пенсії військовослужбовцям

Обмеження максимального розміру пенсії військовослужбовцям

Пенсії за Законом № 2262-XII
dog-fox Аватара пользователя
SuperModerator

Сообщения: 3858
Откуда: Запоріжжя
Обмеження пенсійним фондом максимального розміру пенсії військовослужбовцям не є правомірними та суперечать як Конституції України (ст.ст. 3, 21, 46), так і виданим у її трактуванні нормативно-правовим актам, а також призводять до порушення прав та охоронюваних Законом інтересів військових пенсіонерів.

Зміна розмірів грошового забезпечення у бік збільшення, що відбулася в березні 2018 року у зв’язку з набранням чинності 01.03.2018 Постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», мала наслідком для ряду звільнених військових призначення пенсії на рівні 20 тис. грн. і вище.
Проте, на даний час діючі нормативно правові акти встановлюють обмеження у виплаті пенсії військовим пенсіонерам на рівні 10 прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність, що станом на 01.07.2020 складає розмір 17120 гривень.
Як наслідок, управління пенсійного фонду виплачують саме цей розмір пенсії – 17120 грн., навіть якщо особі нараховано розмір пенсії і в більшому розмірі.
Такі дії пенсійного фонду не є правомірними та суперечать як Конституції України (ст.ст. 3, 21, 46), так і виданим в її розвиток нормативно-правовим актам, а також призводять до порушення прав та охоронюваних законом інтереси військових пенсіонерів.
А отже такі порушенні права підлягають судовому захисту.
Зокрема Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» (Далі – Закон № 2262-XII) визначено, що цей Закон визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом. Держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Стаття 10 Закону № 2262-XII передбачає, що призначення і виплата пенсій, зокрема, особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом здійснюються органами Пенсійного фонду України.
Відповідно до частини 3 статті 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Отже, військовим пенсіонерам, з числа осіб офіцерського складу, пенсійний фонд повинен був обчислити та призначити пенсію з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.
Частиною 7 статті 43 Закону № 2262-XII встановлено, що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.
Проте, рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року №7-рп/2016 у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень другого речення частини сьомої статті 43, першого речення частини першої статті 54 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9 квітня 1992 року № 2262-XII зі змінами, а саме: частини сьомої статті 43, згідно з якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.
При цьому у вказаному рішенні Конституційний Суд України стверджує, що обмеження максимального розміру пенсії та призупинення виплати призначеної пенсії особам, яким право на пенсійне забезпечення встановлене Законом № 2262, порушує суть конституційних гарантій щодо безумовного забезпечення соціального захисту осіб, передбачених частиною п'ятою статті 17 Конституції України, які зобов'язані захищати суверенітет, територіальну цілісність і недоторканність України.
Відповідно до статті 151-2 Конституції України рішення та висновки, ухвалені Конституційним Судом України, є обов’язковими, остаточними. Обов’язок виконання рішення Конституційного Суду України є вимогою Конституції України, яка має найвищу юридичну силу щодо всіх інших нормативно-правових актів (пункти 3, 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 2000 року № 15-рп/2000 у справі про порядок виконання рішень Конституційного Суду України). Це виключає можливість органу державної влади, у тому числі парламенту, органу місцевого самоврядування, їх посадових осіб відтворювати положення правових актів, визнаних Конституційним Судом України неконституційними, крім випадків, коли положення Конституції України, через невідповідність яким певний акт (його окремі положення) було визнано неконституційним, у подальшому змінені в порядку, передбаченому розділом XIII Основного Закону України.
Конституційний Суд України в пункті 7 Рішення № 4-рп/2016 від 08 червня 2016 року вже висловлював правову позицію, якою зауважив, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, визнані неконституційними, не можуть бути прийняті в аналогічної редакції, оскільки рішення Конституційного Суду України є обов'язковими до виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскаржені. Повторне запровадження правового регулювання, яке Конституційний Суд України визнав неконституційним, дає підстави стверджувати про порушення конституційних приписів, згідно з якими закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй».
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
З огляду на те, що положення ч. 7 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визнано Конституційним Судом України неконституційним, воно втратило чинність з дня ухвалення такого рішення, а саме з 20.12.2016. При цьому внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774 від 06.12.2016 до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії) є по своїй суті повторним запровадженням правового регулювання, яке Конституційний Суд України визнав неконституційним, а тому ці зміни самі по собі не створюють підстав для такого обмеження максимального розміру пенсії.
Таким чином, положення ч. 7 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9 квітня 1992 року № 2262-XII щодо встановлення максимального розміру пенсії втратили чинність, а тому пенсія військовим пенсіонерам повинна виплачуватись без обмеження максимальним розміром, тобто в розмірі її фактичного нарахування – 20 тис., 30 тис. ….

РІШЕННЯ Одеського окружного адміністративного суду, від 13 серпня 2020 року, по справі № 420/5618/20
РІШЕННЯ Вінницького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2020 року, по справі № 120/3690/20-а
РІШЕННЯ Вінницького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2020 року, по справі № 120/3225/20-а
РІШЕННЯ Вінницького окружного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року, по справі № 120/3648/20-а
РІШЕННЯ Вінницького окружного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року, по справі № 120/3629/20-а
РІШЕННЯ Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2021 року по справі № 440/5999/21
РІШЕННЯ Чернігівського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2021 року по справі № 620/7224/21
РІШЕННЯ Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2021 року по справі № 500/4577/21
РІШЕННЯ Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року по справі № 620/9076/21
РІШЕННЯ Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 грудня 2021 року по справі № 400/11580/21
РІШЕННЯ Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 січня 2022 року по справі № 560/15291/21

Рішення Конституційного Суду України від 08 червня 2016 року № 4-рп/2016
Рішення Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року №7-рп/2016
Правова позиція Верховного Суду в постанові від 03 жовтня 2018 року по справі №127/4267/17

Более полный объем информации можно получить перейдя по этой ссылке: Єдиний державний реєстр судових рішень.
В поле "Пошук за контекстом" ввести фразу Обмеження максимального розміру пенсії військовослужбовцям, кликнуть на поле "ПОШУК" и на сегодняшний день, появляется 2633, разного рода, судебных вердиктов.
Moderator

Вернуться в Пенсії військовослужбовцям і членам їх сімей