База судебных решений
[spoiler=Показать скрытый текст решения суда]2009 рік
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.11.2009 року Свердловський міський суд Луганської області у складі:
головуючого судді: Алейникова В.І.,
при секретарі: Вдовенко Т.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до СП ТОВ «Трест Свердловськшахтострой» про перерахунок грошового забезпечення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з дійсним позовом, де в обґрунтуванні своїх вимог зазначає, що він в період з 2 грудня 1987 року по 27 лютого 1988 року був призваний на військові збори і приймав участь в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. В той період часу він працював бетонником в ТОВ «Трест СШС» ШСУ № 4, розташований в м. Свердловськ Луганської області. В теперішній час позивачу стало відомо, що він має право на перерахунок пенсії з заробітної плати, яка виплачувалась у період виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Позивач, вважає, що розрахунок та виплата заробітної плати за час роботи, по ліквідації наслідків на ЧАЕС, була проведена невірно, оскільки не були використані нормативні документі з грифом «секретно» і для «службового користування», яки передбачають застосування к працівникам безпосередньо зайнятих на роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, оплату труда підвішувати на 100% і застосовувати максимальний розмір премії 60% від тарифної довідки, збільшеної виходячи із підвішених тарифних ставок, а також оплату труда в 5-ти кратному розмірі по рівнино з діючим законодавством. Порядок нарахування заробітної плати за час виконання робіт по ліквідації аварії на ЧАЕС передбачає розсекреченими нормативними документами: Постановою ЦК КПСС, Президіям Верховної ради СРСР і ВЦСПС від 07.05.1986 року № 524-156 п. 1 і ОСОБА_2 Міністрів України № 168-5 від 08.05.1986 року було впроваджено обов’язок керівництво проводити оплату праці робітникам безпосередньо зайнятим на роботах по ліквідації аварії на ЧАЕС, по збільшеним до 100% тарифним ставкам. ОСОБА_2 Міністрів СРСР і ВЦСПС № 665-195 від 05.08.1986 року п. 4 було встановлено робітникам підприємств, організацій, установ, виконуючим роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС максимальний розмір премії – 60% від тарифної ставки за місяць і п. 5 цій же постанови, також дозволено долучати працівників на роботу зв’язану з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС у вихідні та святкові дні з оплатою труда у двократному розмірі. Про говорить і ст. 107 КЗпроП України. ОСОБА_2 Міністрів УРСР і Укрсовпрофа № 207-7 від 10.06.1986 року доводить до відома міністрів та відомств УРСР про положення постанови № 665-195 від 05.06.1986 року, в яких іде мова про поширення на працівників, у тому числі військовослужбовців, виконуючих роботу у зв’язку з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, дії п. 1 і п. 10 ОСОБА_2 № 524-156 від 05.06.1986 року, в якому йде мова про збільшення до 100% тарифних ставок. Вказаною раніше ОСОБА_2 № 207-7встановлен максимальний розмір премії – 60% тарифної ставки в місяць, тобто, вже не право керівника та обов’язок. При цьому премія, відповідно п. 1 ОСОБА_2 Державного комітету СРСР по Труду і Соціальним питання та Секретаріату ВЦСПС № 153/10-43 від 07.05.1996 року повинна нараховуватися збільшеною, виходячи із збільшених (ОСОБА_2 № 524-156 від 05.06.1986 року) тарифних ставок. Оскільки на ліквідацію наслідків аварії на ЧАЕС приймали участь військовослужбовці, які були призвані на військові збори та залучені к роботі по ліквідації аварії на ЧАЕС, оплата їх праці повинна бути регламентована Розпорядженням РМ СРСР «Про оплату труда військовослужбовців учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС» від 25.05.1986 року № 1031, в якому говориться: «Поширити а) на військовослужбовців, старшого та рядового состава органів внутрішніх справ, зайнятих на роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської атомної електростанції порядок і розміри збільшеної оплати труда, передбачених розпорядженням РМ СРСР від 17.05.1986 року № 964. При цьому, грошове утримання збільшених розмірів, виплачувати виходячи із посадових окладів, але особам офіцерського і старшого состава, прапорщикам та мічманам також із окладі по військовому або спеціальних звань». В розпорядженні РМ СРСР від 23.05.1986 року № 1031 говориться загалом про порядок оплати труда робітників, працюючих на ліквідації аварії на ЧАЕС, без заслання на які не будь конкретні акти або обмежує часові рамки дії самого розпорядження, та вказаний порядок постійно доповнювався, уточнювався вказаною постановою, виданими в різний час, як до виходу Розпорядження № 1031, так і після. Відповідно до ст. 3 Закону України «Про правопрєємство» від 12.09.1991 року, Закону УРСР та інших актів діючих на території України, оскільки вони не суперечать Законам України, прийнятими після проголошення незалежності, у зв’язку з чим вказані нормативні акти являються діючими, (що підтверджується листом Міністерства Праці України 23.10.2000 року № 18-д 1452/5), але відповідно до роз’яснення Міністерства Праці України 23.10.1992 року за № 09-3751, «… у випадку неправильності оплати труда в зоні відчуження необхідно провести перерахунок заробітної плати особам, які приймали участь в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС відповідно до діючого законодавства». Позивач, вважає, що адміністрація СП ТОВ «Трест СШС» ШСУ № 4 зобов’язана була зробить перерахунок заробітної плати за час роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 02.12.1987 року по 27.02.1988 рік з урахуванням вказаних постанов, яки регламентують порядок оплати труда з нарахуванням премії в розмірі 60% тарифної ставки, яка повинна бути збільшена на 100%, тобто вдвічі, двійна оплата за роботу в вихідні і святкові дні, порівняно з діючим законодавством. Позивач, вважає, що СП ТОВ «Трест СШС» ШСУ № 4 зобов’язаний провести йому перерахунок заробітної плати керуючись: постановою ЦК КПСС Президії Верховної ради СРСР і ВЦСПС № 665-195 від 05.06.1986 року і п. 4 ОСОБА_2 Міністрів УРСР і ОСОБА_3 Професійних Союзів № 207-7 від 10.06.1986 року «Про умови оплати праці робітникам підприємств, організацій та установ, зайнятих на роботах, зв’язаних з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС та запобігання оточення», встановлено максимальний розмір премії – 60% тарифної ставки в місяць. ОСОБА_2 Державного Комітету СРСР по Труду і Соціальним питанням, Секретаріату ВЦСПС № 15310-43 від 07.05.1986 року, встановлено, що робітникам, безпосередньо зайнятих на роботах, зв’язаних з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, встановлені законодавством граничні розміри премій слід розраховувати із збільшення до 100% тарифних ставок і посадових окладів, п. 4 цієї постанови встановлюється 6-година робочій день та 36-годиная робоча неділя. Відповідно до положення п. 2 ОСОБА_2 № 524-156 від 07.05.1986 року, п. 1 ОСОБА_2 № 665-195 від 05.06.1986 року, п. 1 ОСОБА_2 № 207-7 від 10.06.1986 року, за робітниками, яки направлені на роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС , за місцем основної праці зберігається, крім того, середня заробітна плата. Згідно з вимогами п. 5 ОСОБА_2 № 665-195 від 05.06.1986 року і п. 5 ОСОБА_2 № 207-7, оплата праці за роботу в вихідні та святкові для повинна провадитися у двійному розмірі.
На підставі викладеного позивач просить суд винести рішення, яким зобов’язати СП ТОВ «Трест Свердловськшахтострой» зробити ОСОБА_1 перерахунок його заробітної плати за період виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволені.
У судовому засіданні представник відповідача позов визнав повністю.
Суд, вислухавши сторони, вивчивши матеріали справи, вважає позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Згідно копії військового білету, серії НД № 4508882, на ім’я ОСОБА_1, убачається, що він з 02.12.1987 року по 27.02.1989 рік приймав участь у ліквідації наслідків на аварії ЧАЕС (ар. с.
.
Згідно копії посвідчення, серії А № 260958, убачається, що ОСОБА_1 має статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС у 1987 році, другої категорії, з 1994 року (ар. с. 10).
Згідно копії листа, виданого СП ТОВ «Трест СШС» ШСУ № 4, убачається, що підприємство відмовило ОСОБА_1 в перерахунку заробітної плати, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (ар. с. 13).
Відповідно до ст. 70 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" мають право захищати у відповідних державних, судових органах свої законні інтереси. У разі, якщо особа, яка брала участь у виконанні робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вважає, що оплату праці за виконання зазначених робіт їй було здійснено неправильно, з метою відстоювання своїх прав та для можливого позитивного вирішення питання вона може використовувати норму статті 238 Кодексу законів про працю України, якою передбачено, що при розгляді трудових спорів у питаннях про грошові вимоги, орган, який розглядає спір, має право винести рішення про виплату працівникові належних сум без обмеження будь-яким терміном. Тобто трудове законодавство не обмежує строки звернення працівника в суд якщо його трудове право на відповідну оплату праці порушене.
Відповідно до ст. 8 ОСОБА_4 України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. ОСОБА_4 України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі ОСОБА_4 України і повинні відповідати їй. ОСОБА_4 України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі ОСОБА_4 України гарантується.
Суттю положень ст. 46 ОСОБА_4 України є те, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом
Згідно ст. 55 ОСОБА_4 України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до ст. 15 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", довідки про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період надаються підприємствами, установами та організаціями за основним місцем роботи працівників або їхніми правонаступниками, які відповідно до ч. 2 ст. 101 Закону України ..Про пенсійне забезпечення" несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її. ОСОБА_5 Фонду України від 15.10.2004 року № 9860/03 Головним управлінням ОСОБА_5 фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі доручено з 01.01.2005 року провести перерахунок пенсій працівникам підприємств (установ, організацій), яких у 1986-1990 роках було призвано на спеціальні військові збори для виконання робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. При цьому основними документами при призначенні пенсій таким особам зазначено довідки Міністерства оборони України, які мають підтверджувати час, місце і тривалість робочого дня, та підприємств, установ і організацій - про заробітну плату.
Виходячи з того, що статтею 63 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", передбачено, що фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок державного бюджету, особи, на яких поширюються норми цього Закону, не позбавляються права на призначення пенсії з правильно нарахованого (перерахованого) заробітку у зоні відчуження.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України „Про внесення змін до п. 1 Порядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 1240 від 22 вересня 2004 року, пенсії призваних на військові збори військовозобов'язаних, які брали участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та працювали у зоні відчуження в 1986-1990 роках, призначаються із заробітку, який вони одержували за основним місцем роботи з урахуванням фактично відпрацьованого часу в зоні відчуження, характеру виконуваної роботи, місця і тривалості робочого дня (незалежно від періоду проведення розрахунку оплати праці за умови якщо цей розрахунок проведено на підставі первісних документів про місце роботи і тривалість робочого дня згідно із сумарною кратністю оплати праці, встановлено у відповідні періоди за зонами небезпеки: у 3 зоні - 5, у 2-4, у 1 зоні - 3).
Відповідно до листа міністерства праці і соціальної політики України від 13.04.2001 року № 03-3/1652-018-2, постановою Держкомпраці СРСР и Секретаріату ВЦСПС від 7 травня 1986 г. N 153/10-43 для робітників, які виконували роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії в зоні радіоактивного випромінювання, встановлювався 6-годинний робочий день.
В зв'язку з тим, що часові тарифні ставки для робочих визначались виходячи із 7-годинного робочого дня (постанови ЦК КПРС, ОСОБА_2 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 12 грудня 1.972 г. N 842, від 17 вересня 1986 г. N 1115, від 24.12.76 г. N 1057 и т.д.), годинна тарифна ставка при 6-режимі годинного робочого дня в зоні ЧАЕС визначалась таким чином: відповідна годинна тарифна ставка при 7(8) годинному робочому дні множилась на середню тривалість робочого часу в годинах (при 7/8 - годинному робочому дні) за місяць (173,1 ч.), а отриманий висновок ділився на 152,5— середню тривалість робочого часу за місяць в годинах 6-пригодинному робочому дні (роз’яснення Держкомпраці СССР и Секретаріату ВЦРПС від 5 жовтня 1973 року N 13/30, затверджене постановою Держкомпраці СРСР и Секретаріату ВЦРПС від 5 жовтня 1973 року N 266/30).
На підставі вищевикладеного, суд вважає позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтованими та підлягаючими задоволенню. Відповідно до ст. 88 ЦПК України, судові витрати суд вважає за необхідне компенсувати за рахунок держави.
На підставі ст. ст. 8, 46, 55 ОСОБА_4 України, ст. ст. 15, 63, 70 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", ст. 238 КЗпП України, ОСОБА_2 Кабінету Міністрів України „Про внесення змін до п. 1 Порядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 1240 від 22 вересня 2004 року, керуючись ст. ст. 11-15, 209, 212-215, ЦПК України, суд,
ВИРІШИВ:
Задовольнити позов ОСОБА_1 до СП ТОВ «Трест Свердловськшахтострой» про перерахунок грошового забезпечення в повному обсязі.
Зобов'язати СП ТОВ «Трест Свердловськшахтострой» зробити перерахунок заробітної плати ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, за період з 02.12.1987 року по 27.02.1988 рік, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС на підставі Постанови ЦК КПСС, Президії Верховної ради СРСР і ВЦСПС від 07.05.1986 року № 524-156 та ОСОБА_2 Міністрів України № 168-5 від 08.05.1986 року.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Луганської області через Свердловський міський суд Луганської області шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення рішення заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції або в порядку ч.4 ст.295 ЦПК України.[/spoiler]