До ХХХ районного суду Харківської області
В вашем форуме помещен мой Чугуевский позов серии 7, как актуальный.
Он устарел. Предлагаю Вам позов 8 серии. Игорь Бургас
[spoiler=позов 8 серии]Позивач: Особа_1
Представник
позивача:
(за довіреністю) Бургас Ігор Христофорович
е-mail byrgas@bk.ru
Відповідач: Управління Пенсійного фонду України в ХХХ районі Харківській області
АДМІНІСТРАТИВНА ПОЗОВНА ЗАЯВА
Управління Пенсійного фонду України в ХХХ районі Харківській області (надалі УПФ) систематично порушує покладений на нього Положенням про Пенсійний фонд України*1 обов'язок щодо забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплату належних мені, як інваліду ЧАЕС ІІ групи, пенсій.
*1- абз. 1 п. 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001 року за № 121/2001 (121/2001)
Згідно з Положенням про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах*2, УПФ є відповідальним за призначення (здійснення перерахунку) і виплату належних мені пенсії в повному обсязі, відповідно до чинного законодавства.
*2 - п. п. 7 п. 2.1. Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 року за № 8 - 2
Так відповідач не виконує вимог ст. 50, ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ від 28.02.1991 року (надалі Закон), які встановлюють, що я, як особа постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, інвалід ЧАЕС 2-ої групи, не можу отримувати державну пенсію в розмірі меншому ніж 8 мінімальних пенсій за віком і мені належить до виплати щомісячна додаткова пенсія за шкоду завдану здоров’ю в розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком.
Посилання відповідача на якісь постанови Кабінету Міністрів України, які нібито зобов’язують його виконувати всупереч нормам Закону інші правила, встановлені підзаконними актами, не мають сенсу, так як правовий устрій України базується на Конституції України, яка чітко визначила принцип верховенства права (ст. 8 Конституції України), згідно якого ніякі підзаконні акти не можуть бути виправданням для ігнорування норм Закону.
Ч. 2 ст. 19 Конституції України зобов’язує УПФ виконувати саме норми Закону.
Не виконання вимог Закону в відношенні сплати належних мені пенсій в розмірі не меншому ніж 8,75 (8 – державна пенсія, 0,75 – доплата до пенсії) мінімальних пенсій за віком є з сторони УПФ проявом бездіяльності по нарахуванню та сплаті належних мені пенсій в повному обсязі і порушує моє право на отримання компенсації ядерної шкоди завданої моєму здоров’ю, яка привела до втрати працездатності і отримання мною 3-ої групи інвалідності. Своїми протиправними діями УПФ створило реальну загрозу моєму здоров’ю та життю, так як залишило без необхідних грошей на закупівлю ліків та іншого.
Судова колегія в цивільних справах Верховного Суду України ще в 1997 році висловила правові позиції*3, згідно яких завдана здоров’ю інвалідів ЧАЕС шкода відшкодовується призначенням державної пенсії та виплатою додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю.
*3 Правові позиції, висловлені 01.12.97 року в зв'язку з аналізом причин перегляду судових рішень у цивільних справах у 1996 році, п. 85.
Я, Особа_1 (надалі Позивач), будучи відрядженим як військовозобов’язаний до зони Чорнобильської катастрофи для ліквідації її наслідків, отримав ядерну шкоду здоров’ю, що привело до втрати працездатності – станом на сьогодення я втратив 70 % працездатності і є інвалідом 3-ої групи ЧАЕС та війни.
Держава в ст. 13 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ від 28.02.1991 року (надалі Закон) взяла на себе відповідальність за шкоду, завдану мені дією іонізуючого випромінювання, втрату працездатності.
Держава зобов’язалася відшкодувати шкоду, завдану мені дією іонізуючого випромінювання, втрату працездатності в повному обсязі (ст. 1, 13, 50, 54 Закону).
Держава прийняла на себе абсолютно чіткі, наповнені конкретним, зрозумілим змістом, мінімальні гарантії відшкодування шкоди в разі якщо остаточна дія іонізуючого випромінювання, отримана мною під час ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, понівечить моє життя, зробить інвалідом. Ці гарантії держави закріплені Конституцією України та Віденською конвенцію про цивільну відповідальність за ядерну шкоду (надалі Конвенція), до якої Україна приєдналася в 1996 році.
Станом на 28.06.1996 року, коли на п’ятій сесії Верховної Ради України була прийнята Конституція України, у держави Україна існував обов’язок перед позивачем, як учасником ліквідації Чорнобильської аварії, в разі критичної втрати працездатності від дії іонізуючого випромінювання, сплачувати йому при настанні 2-ої групі інвалідності ЧАЕС 8,75 мінімальних пенсій за віком, які дорівнювали мінімальному споживчому бюджету, склад якого в кількісному еквіваленті затвердив Кабінет Міністрів України (надалі КМУ), ще в 1991 році, при цьому із них 8,0 мінімальних споживчих бюджетів складала державна пенсія, 0,75 мінімальних споживчих бюджетів дорівнювала додаткова пенсія за шкоду здоров’ю. Цей обов’язок виник на підставі ст., ст. 13, 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ від 28.02.1991 року.
Цей обов’язок, в силу статей 16, 21 та 22 Конституції України, в відношенні усіх інвалідів ЧАЕС та війни є конституційним, а починаючи з 12 липня 1996 року, часу прийняття Верховною Радою України Закону України «Про приєднання України до Віденської конвенції про цивільну відповідальність за ядерну шкоду» № 334/96-ВР від 12.07.96 р., він став абсолютним (відповідно до п. 1 статті ІV Конвенції).
З 01.11.2000 року, коли почав діяти Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (Закон № 2017-III від 5.10.2000 р.), мінімальний розмір пенсії за віком визнаний основною державною соціальною гарантією, яка встановлюється законами з метою забезпечення конституційного права громадян на достатній життєвий рівень (ст. 17 Закону № 2017-III), при цьому ця соціальна гарантія не може бути нижчою від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Сам прожитковий мінімум визначений базовим державним соціальним стандартом (ст. 6 Закону № 2017-III), тобто зміст мінімального споживчого бюджету та прожиткового мінімуму для працездатних осіб, став тотожнім, надаємо відповідні цитати з законів:
Мінімальний споживчий бюджет — це набір продовольчих і непродовольчих товарів та послуг у натуральному і вартісному вираженні, що забезпечує задоволення основних фізіологічних і соціально-культурних потреб людини (ст. 1 Закону України «Про мінімальний споживчий бюджет»).
Прожитковий мінімум — вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров’я набору продуктів харчування (далі — набір продуктів харчування), а також мінімального набору непродовольчих товарів (далі — набір непродовольчих товарів) та мінімального набору послуг (далі — набір послуг), необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості (ст. 1 Закону України «Про мінімальний прожитковий мінімум»).
Для порівняння обсягу їх фактичного наповнення, наведу таблицю (в розрахунку кількості продуктів споживання на рік):
Найменування продукту мінімальний споживчий бюджет прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність прожитковий мінімум для працездатних осіб
1. Хлібопродукти: 93,52 122,9 123,4
2 Картопля: 89,83 108 95
3. Овочі, баштанні: 106,09 96,4 110
4. Фрукти і ягоди: 67,65 5,1 64
5. Цукор, кондитерські
вироби: 28,14 22,5 37
6. Олія маргарин: 7,40 8,2 9,1
7. Масло вершкове: 5,94 3,9 5
8. М’ясопродукти: 49,51 27,2 53
9. Рибопродукти: 15,88 3,2 13
10. Молокопродукти: 232,94 118,6 143,5
11. Яйця, штук : 254,19 187,5 220
12. Алкоголь, л/спирт: 12,5 0 0
13. Тютюн, пачок (20 шт): 185 0 0
Таким чином, станом на 01.01.2001 року у держави Україна з’явився обов’язок перед Позивачем, як учасником ліквідації Чорнобильської аварії, в разі критичної втрати працездатності від дії іонізуючого випромінювання, сплачувати належні пенсії, як інваліду ЧАЕС 2-ої групи, в розмірі не меншому ніж 8,75 мінімальних пенсій за віком, де мінімальна пенсія за віком дорівнювала прожитковому мінімуму для працездатних осіб, при цьому 8 прожиткових мінімумів для працездатних осіб складала державна пенсія і 0,75 прожиткових мінімумів для працездатних осіб дорівнювала додаткова пенсія за шкоду здоров’ю.
Відповідач протиправно ігнорує цей обов’язок, сплачуючи Позивачу пенсії не в відповідності з вищенаведеними законами, а користуючись підзаконними актами.
Мені не відома жодна дія, яку б відповідач по справі зробив щодо забезпечення виконання свого обов'язку щодо нарахування та виплати належних мені основної та додаткової пенсій.
Як свідчать данні Єдиного державного реєстру судових рішень (надалі Реєстр), станом на 25 березня 2011 року в реєстрі наявні 56433 судових рішень, в яких дії районних управлінь Пенсійного фонду України визнані не правовими, не законними.
Ще в 2008 - 2009 роках судами прийняті постанови, які набрали законної сили, в яких відповідачу вказано на неприпустимість застосовувати норм підзаконних актів всупереч нормам Закону.
Не прийняття мір відповідачем для нарахування і виплати мені, як інваліду ЧАЕС, пенсій в розмірі встановленому Законом, на протязі більше двох років після затвердження судами перших рішень, які визнали дії УПФ протиправними, виключає можливість випадкової помилки і є проявом свідомої позиції відповідача.
Так тільки по Балаклійському районному суду Харківської області винесено за 2009 рік (дані по судовим рішенням Балаклійського районного суду по пенсіям інвалідів ЧАЕС до 26.02.2009 року в Реєстрі відсутні, так як вони розглядалися до 2009 року окружним адміністративним судом) 94 постанови.
Вже в першій із постанов (Справа № 2-а-25/2009 рік, Реєстровий № 5030464, постанова прийнята 26.02.2009 року) суддею Чайка І.В. чітко вказано: «суд вважає, що відмова відповідача провести позивачу перерахунок пенсії у разі встановлення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, є протиправними». Суд постановив: «Зобов'язати Управління Пенсійного Фонду України в Балаклійському районі Харківської області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії по інвалідності відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком виходячи з розміру, встановленого діючим законодавством України на день виплати» - кінець цитати.
На жаль Балаклійський районний суд Харківської області, починаючи з кінця 2010 року, почав помилково застосовувати до адміністративних позовів інвалідів ЧАЕС до УПФ про зобов’язання виплачувати належні пенсії в розмірі не меншому ніж визначено ч. 4 ст. 54 Закону строк звернення до адміністративного суду в півроку (наприклад Справа № 2-а-936/11, Реєстровий № 13751125, постанова прийнята 09.02.2011 року). Це не правова позиція. Частина 6 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України*4 (надалі КАСУ) вимагає від суду в разі конфлікту норми КАСУ і норми встановленої міжнародним договором, ратифікованою Україною, використовувати норму міжнародного договору.
*4 - 6. Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж ті, що встановлені законом, то застосовуються правила міжнародного договору.
12 липня 1996 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про приєднання України до Віденської конвенції про цивільну відповідальність за ядерну шкоду» № 334/96-ВР від 12.07.96 р. З цього часу адміністративні суди зобов’язані забезпечити можливість особам, здоров’ю яких завдана ядерна шкода, реалізувати на протязі мінімум 30 років після ядерного інциденту свої права на відшкодування ядерної шкоди (Статті V (В) та VI Конвенції).
Більше того, Конвенція в ч. 4 ст. VІ передбачає право любої особи, здоров’ю якої нанесена ядерна шкода, на протязі не менше 30-ти років подавати нові позови, якщо особа вважає, що є підстави збільшити розмір відшкодування ядерної шкоди.
Крім того, Конституційний Суд України неодноразово розглядав проблему (про що зокрема зазначено у рішенні № 8-рп/2005 від 11 жовтня 2005 року по справі № 1-21/2005), пов'язану з реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема, належать громадяни, яким пенсія призначається за спеціальними законами, в частковості інваліди ЧАЕС. У рішеннях Конституційного Суду України зазначалося, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допускається. В цьому ж рішенні Конституційний Суд України остаточно визначив, що зменшення кола суб'єктів, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод є обмеженням обсягу прав людини, звуженням обсягу цих прав і свобод і є неприпустимим з огляду на ст. ст. 8, 21, 22, 46, 56, 64, 68 Конституції України.
Тому прийняття любого рішення, яким орган державної влади зменшує розмір належних мені пенсій, який дає можливість мені купити гарантовану державою кількість продуктів харчування, промислових товарів, оплатити інші передбачені блага, є прямим порушенням ст., ст. 8, 21, 22, 46, 56, 64 та 68 Конституції України.
Достатньо навести цифри по кількості фруктів та ягід, морепродуктів, які особливо потрібні інвалідам ЧАЕС, в розрахунку на рік, щоб винести рішення про недопустимість використання прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб замість застосовуваного мінімального споживчого бюджету для визначення розміру мінімальної пенсії за віком для розрахунку належних до сплати пенсій інвалідам ЧАЕС:
1. Фрукти та ягоди – 5,1 кг на рік передбачені прожитковим мінімумом для непрацездатних осіб замість 67,65 кг встановлених мінімальним споживчим бюджетом, в той час як прожитковий мінімум для працездатних передбачає допустимий рівень в 64 кг на рік.
Тобто, якщо використовувати для розрахунку мінімальної пенсії за віком прожитковий мінімум для непрацездатних осіб замість мінімального споживчого бюджету, показник по фруктам та ягодам стає меншим в 13 разів, що є не допустимим. По рибопродуктам, які є життєво необхідними для інвалідів ЧАЕС, різниця складає п’ятикратний розмір...
Позицію про недопустимість державою підмінювати існуючі соціальні гарантії іншими, меншими по реальним показникам, підтримує і судова практика Європейського суду з прав людини, яка розглядається в Україні як джерело права. Так в класичній справі Yvonne van Duym v. Home Office (Case 41/74 van Duym v. Home Office) Євросуд вказав, що принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов’язання, взяті державою. Держава не може посилатися на власне порушення зобов'язань для запобігання відповідальності.
Так при розгляді справи «Кечко проти України» (заява № 63134/00) від 8 листопада 2005 року (ОВУ 2006, 12 від 05.04.2006, ст. 850), Євросуд з прав людини зазначив, що держава в межах свободи дій, вправі визначати, які надбавки виплачувати своїм громадянам з державного бюджету. Однак, якщо існуючі правовідносини передбачають виплату певних надбавок і дотримані всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в цих виплатах (п. 23 рішення суду).
Про свідоме порушення норм Закону, Конвенції та Конституції України свідчать данні з Єдиного державного реєстру судових рішень, які підтверджують, що в 320 справах розглянутих по суті Балаклійським районним судом Харківської області за адміністративними позовами до відповідача, дії, бездіяльність УПФ по виплаті пенсій інвалідам ЧАЕС визнані протиправними.
На підставі всього вищенаведеного, в відповідності до статей 3, 8, 19, 21, 22, 56, 58, 64, 113, ч., ч. 2 та 3 ст. 116, 117 та 124 Конституції України; ст., ст. 4 - 6 Віденської конвенції про цивільну відповідальність за ядерну шкоду; ст., ст. 5 - 14, 71, 99, 122, п. 2 ч. 1 ст. 183-2, ст., ст. 159-163, 167, 256 КАС України,
ПРОШУ СУД:
1. Визнати протиправним не виконання Управлінням Пенсійного фонду України в ХХХ районі Харківській області покладеного на нього державою обов’язку по нарахуванню та виплаті належних Особа_1 пенсій як інваліду ЧАЕС 2-ої групи в повному обсязі.
2. Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в ХХХ районі Харківській області виконувати вимоги Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ від 28.02.1991 року в відношенні належних до сплати пенсій інваліду ЧАЕС 2-ої групи Особа_1 і встановити, що відповідач повинен на час існування для нього обов’язку по нарахуванню та сплаті пенсій, сплачувати ці пенсії в розмірі не меншому ніж: державна пенсія - 8 мінімальних пенсій за віком, які дорівнюють прожитковому мінімуму для працездатних осіб; додаткова пенсія за шкоду завдану здоров'ю – 75 % мінімальної пенсії за віком, яка дорівнює прожитковому мінімуму для працездатних осіб.
3. Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в ХХХ районі Харківській області здійснити нарахування та виплату державної, додаткової пенсій Особа_1 , як інваліду ЧАЕС 2-ої групи, з урахуванням ст. 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ від 28.02.1991 року в розмірі: державна пенсія - 8 мінімальних пенсій за віком, які дорівнюють прожитковому мінімуму для працездатних осіб; додаткова пенсія за шкоду завдану здоров'ю – 75 % мінімальної пенсії за віком, яка дорівнює прожитковому мінімуму для працездатних осіб, починаючи з 01 липня 2010 року, з урахуванням раніше виплачених сум.
4. Допустити негайне виконання постанови в цілому, так як всі позовні вимоги базуються на прямих нормах Конституції України.
Одночасно заявляю такі клопотання:
В зв’язку з тяжким станом здоров’я, проводити судовий розгляд адміністративного позову за моєї відсутності, в порядку скороченого провадження.
Не застосовувати до спірних правовідносин строк позовної давності визначений КАС України як строк звернення до адміністративного суду в півроку, так як відповідно до Статті V (В) Конвенції Україна зобов’язана забезпечити можливість особам, здоров’ю яких Чорнобильською катастрофою завдана ядерна шкода, реалізувати свої права на відшкодування ядерної шкоди на протязі мінімум 30 років після Чорнобильської аварії. Що завдана здоров’ю інвалідів ЧАЕС шкода відшкодовується призначенням державної пенсії та виплатою додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю ще в 1997 році визначила Судова колегія в цивільних справах Верховного Суду України.
Додатки:
1. Копія позовної заяви для відповідача (на 3 аркушах).
2. Копія посвідчення учасника ліквідації з вкладкою – 2 екз.
3. Копія довідки МСЕК – 2 екз.
4. Копія паспорту – 2 екз.
5. Копія доручення (тільки для суду).
Документом, підтверджуючим наявність підстав для звільнення від сплати судового збору є копія посвідчення учасника ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи І категорії.
25 березня 2011 року Особа_1[/spoiler]
Спасибо за внимание